Novi zavjet dijeli cijelo čovječanstvo u tri kategorije: Izrael, pogani i crkva. Na primjer, Pavao u 1. Korinćanima 10,32 piše: “Ne budite na spoticaj ni Židovima ni Grcima ni crkvi Božjoj.” Ovdje je riječ “Grci” sinonim za “pogane”.
U Djelima 15,14-17 opet se spominju ova tri dijela čovječanstva:
Crkva
“Šimun je izložio kako je Bog još isprva pohodio pogane da uzme između njih puk imenu svojemu” (r. 14; kurziv dodan).
Izrael
“Nakon toga vratit će se i ponovno podići pali šator Davidov, i ruševine njegove ponovno će podići i postaviti ga ponovno” (r. 16; kurziv dodan).
Poganski narodi
“… da potraže Gospodina ostali ljudi i svi pogani na koje je zazvano ime moje, govori Gospodin koji čini sve to” (r. 17; kurziv dodan).
Apostol Pavao također razlikuje:
- Židove – obrezanje rukom (Ef 2,11),
- pogane – neobrezanje (Ef 2,11) i
- crkvu – obrezanje bez ruku (Kol 2,11).
Općenito govoreći, osobe koje proučavaju Bibliju ne miješaju pogane i Izrael ili crkvu; to obično nije problem. Zato ćemo se u ovoj lekciji ograničiti na razliku između Izraela i crkve. Ova tema od velike je važnosti. Ako ne uvidimo da su ove dvije skupine odvojene i različite, to će ozbiljno utjecati na naše tumačenje Biblije, posebno na područjima istina o crkvi i proročanstava.
Da bismo pokazali zašto je ova tema važna, trebamo spomenuti da neki ljudi naučavaju da je crkva jednostavno nastavak ili nadogradnja Izraela. Oni kažu: “Bog je stalno imao crkvu kroz stoljeća. Izrael je bio crkva u Starome zavjetu, ali kada je taj narod odbacio Mesiju, Bog ga je odbacio zauvijek. Izrael nema nacionalnu budućnost. Novozavjetna crkva sada je postala Božji Izrael i sva obećanja dana Izraelu kao naciji sada imaju duhovno ispunjenje u crkvi.”
Mi vjerujemo da Pismo naučava drugačije – da Izrael i crkva imaju različito podrijetlo, karakter, odgovornost i sudbinu.
Kad je Izrael odbacio Gospodina Isusa kao Mesiju, Bog je taj narod stavio po strani na neko vrijeme. Tada je uveo nešto posve novo – crkvu. Kad se na zemlji dovrše njegovi planovi s crkvom, nastavit će djelovati na Izraelu kao naciji. Tako je crkva uvedena kao određeno prijelazno razdoblje tijekom prekida Božjeg odnosa s Izraelom, njegovim drevnim narodom.
Razliku između crkve i Izraela možemo najbolje vidjeti u sljedećim kontrastima.
Crkva | Izrael |
1. Pavao govori o crkvi kao o tajni “koja se u drugim naraštajima nije obznanila sinovima ljudskim, kao što se sada u Duhu objavi njegovim svetim apostolima i prorocima” (Ef 3,5). Kaže da je ta tajna bila skrivena u Bogu od postanka svijeta (Ef 3,9) i držana tajnom od početka svijeta, ali sada je objavljena po proročkim Pismima (Rim 16,25-26). (Vidi također Kol 1,25-26.) | 1. O Izraelu se nikada ne govori kao o tajni. Nijedan od opisa u lijevom stupcu ne vrijedi za Izrael. |
2. Crkva je započela na Pedesetnicu kada je dan Sveti Duh (Dj 2). To zaključujemo na temelju sljedećeg niza činjenica: | 2. Izraelska nacija započela je pozivom Abrahama (Post 12). |
a. Crkva je još bila u budućnosti kad je Krist bio na zemlji zato jer je rekao: “… sagradit ću [buduće vrijeme] crkvu svoju” (Mt 16,18). | |
b. Kad je Pavao napisao svoje prvo pismo zajednici u Korintu, crkva je do tada očito već nastala. On govori o tome da su vjernici kršteni Duhom u tijelo Kristovo (1 Kor 12,13). | |
c. Znamo da se obećano krštenje Duhom dogodilo na Pedesetnicu. Zato je to rođendan crkve. | |
3. Krist je Glava crkve. | 3. Abraham je bio glava Izraela. |
4. Članstvo u crkvi je po duhovnom rođenju. | 4. Članstvo u naciji bilo je po prirodnom rođenju. |
5. Crkva je Božji nebeski narod. Blagoslovi crkve su duhovni blagoslovi u nebeskim prostorima. | 5. Izrael je bio zemaljski Božji narod. Blagoslovi Izraela bili su prvenstveno, iako ne isključivo, materijalni i zemaljski. |
Državljanstvo kršćana je u nebu. | Državljanstvo Izraelaca bilo je zemaljsko. |
Nada crkve je biti s Kristom u nebu. | Glavna nada Izraela bila je zemaljska vladavina Mesije u zemlji (To ne niječe činjenicu da su vjerujući Izraelci išli u nebo nakon smrti niti da su imali nadu u nebu. Ali to se nije naglašavalo među njima.) |
6. U crkvi vjerni Židovi i vjerni pogani postaju novi čovjek u Kristu. Postaju subaštinici, udovi tijela i sudionici obećanja evanđelja u Kristu. U Kristu je srušena pregrada koja je razdvajala Židove i pogane i sada su oni jedno (Ef 2,13-17; 3,6). | 6. Ništa od toga ne vrijedi za Izrael. Što se tiče Izraela, pogani su “bez Krista, otuđeni od građanstva izraelskoga i tuđi savezima obećanja, nade nemajući i bez Boga na svijetu” (Ef 2,12). |
7. U crkvi svi vjernici su svećenici – sveto svećenstvo i kraljevsko svećenstvo. I kao takvi u svako doba imaju pristup u Božju prisutnost po vjeri (1 Pt 2,1-9; Heb 10,19-22). | 7. U Izraelu svećenici su birani iz Levijeva plemena i Aronove obitelji. Samo veliki svećenik mogao je ući u Božju prisutnost, i to samo jedan dan u godini (Heb 7,5.11; 9,7). |
8. Crkva će biti uzeta kući u nebo o Uzeću i onda će se vratiti s Kristom te vladati s njim nad zemljom tijekom Milenija. | 8. Otkupljeni Izrael bit će zemaljski podanik Kristu dok će on vladati. |
Mogli bi se nabrojati još i brojni drugi kontrasti između crkve i Izraela. U četvrtom svesku svoje sustavne teologije (Systematic Theology), na str. 47-53, Lewis Sperry Chafer nabraja dvadeset i četiri neoporecive razlike. Ali ove koje smo naveli trebale bi biti dovoljne da pokažu da crkva zauzima jedinstveno mjesto u Božjim planovima i namjerama te se ne smije pobrkati s Izraelom.
Jedan od dijelova Pisma u kojima se Izrael i crkva redovito brkaju je Govor na Maslinskoj gori, koji se nalazi u Mateju 23,37-25,46. Ovaj odlomak bavi se Izraelom, a ne crkvom. U njemu se opisuju uvjeti kratko prije i za vrijeme povratka Krista da preuzme vlast kao kralj. Obratite pažnju da u 24,16 kaže: “Koji tada budu u Judeji, neka bježe u gore” – lokacija je jasno židovska. A u retku 20 čitamo: “Molite pak da bijeg vaš ne bude zimi ni subotom.” Subota nikada nije dana crkvi, već samo Izraelu. Izabrani koji se spominju u retku 22 su Božji židovski izabrani. Povratak Kristov opisan u retku 30 nije njegov povratak u zraku po crkvu, nego njegov dolazak na zemlju kao kralja Izraela.
Zato proučavatelj Biblije treba razlikovati radi li se u odlomku o Izraelu ili o crkvi. Ako čitamo o Danu Gospodnjem, možemo biti sigurni da odlomak govori uglavnom o Izraelu. S druge strane, ako se govori o Danu Kristovom, možemo biti sigurni da se misli na crkvu. Tako sedma truba u Otkrivenju 11 ima veze s Izraelom jer ona je dio Dana Gospodnjeg. Ali “posljednja truba” u 1. Korinćanima 15,52 odnosi se na crkvu zato jer je tema Uzeće, a Uzeće je povezano s Danom Kristovim.
U zaključku, trebamo razmotriti dva argumenta koji se najčešće koriste za dokazivanje da crkva nije odvojena od Izraela.
- U Djelima 7,38 Izrael se naziva “zajednicom u pustinji”. Riječ “zajednica” prijevod je grčke riječi ekklesia, koja se najčešće prevodi kao “crkva”. Iako neki ovdje vide “crkvu u pustinji”, trebamo shvatiti da ta riječ jednostavno znači skupštinu ili skupinu ljudi. Prijevod “zajednica” ovdje bolje prenosi istinu. Ista riječ koristi se za opisivanje poganskog mnoštva u Efezu (Dj 19,32). Novozavjetna crkva prepoznaje se po tome što je povezana s Bogom Ocem i Gospodinom Isusom Kristom.
- U Galaćanima 6,16, Pavao kaže: “A na sve koji po ovom pravilu budu živjeli, i na Izrael Božji – na njih mir i milosrđe.” Izraz “Izrael Božji” navodno se koristi s pretpostavkom da svi vjernici danas čine “Izrael Božji”. Ali mi vjerujemo da je riječ o pogrešnom shvaćanju. Kad Pavao kaže: “Na njih mir”, misli na sve vjernike. Ali u riječima “Izrael Božji” Pavao izdvaja one vjernike židovskog porijekla koji hodaju u skladu s pravilima novoga stvorenja (r. 15), a ne prema pravilima Zakona.